Tesla Autopilot on sarja edistyneitä kuljettajan apujärjestelmäominaisuuksia. Autopilotin toiminnallisuuksia ovat mm. automaattiohjaus, liikennetietoinen vakionopeudensäädin, automaattinen pysäköinti, automaattinen kaistanvaihto, puoliautonominen navigointi rajoitetusti moottoriteillä ja kyky kutsua auto pysäköintipaikasta tai autotallista (summon) tai pysäköintialueelta (smart summon).
Tesla julkaisi alun perin Autopilotin vuoden 2014 loppupuolella. Alkuperäinen Autopilot (AP1 tai Highway Autopilot) on Mobileyen kehittämä. Vuodesta 2016 eteenpäin Tesla on tuottanut sekä laitteiston (hardware), että ohjelmiston (software) itse suksien mentyä ristiin Mobileyen kanssa. Tesla nimesi itse tuottamansa Autopilotin Autopilot 2:ksi.
Autopilotin laitteistopuolelle on tuon jälkeen tullut ensin kevyt päivitys AP2.5 vuonna 2017 ja uusi suurempi päivitys nimeltä AP3, viralliselta nimeltään Full Self-Driving Computer (FSD Computer), joka julkaistiin huhtikuussa 2019.
Ensimmäisen version Autopilotia (AP1) vastaava tekniikka löytyy myös 2. sukupolven Nissan Leafista ProPilot nimellä.
Mikä on Tesla Autopilot?
Teslan Autopilotista on useita eri laitteisto- ja ohjelmistoversioita, mutta perustoiminnallisuus siinä on aina sama: Autopilot on mukavuustoiminto, joka auttaa pitämään auton kaistallaan ja ylläpitämään etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon. Tämä perustoiminallisuus sisältyy jokaiseen varsinaiseen Autopilotin ohjelmistoversioon. Autopilot on tarkoitettu käytettäväksi pääasiassa moottoriteillä ja maantiellä, vaikka teknisesti se on mahdollista kytkeä päälle myös kaupunkikaduilla (emme suosittele!).
Tesla Autopilotin ohjelmistoversio määrittelee mitä muita ekstratoiminnallisuuksia ajoneuvosta löytyy. Korkeimpana ohjelmistoversiona on Full Self Driving eli ”Täysin itsestään ajava”, joka ei kuitenkaan nimestään huolimatta tee nykyisellään autosta autonomista. Tämä tarkoittaa sitä, että kuljettajan on kiinnitettävä jatkuvasti huomiota liikenteeseen ja oltava valmiina ottamaan auto hallintaan. Vaikka auto saattaa tehdä suurimman osan työstä, voi esiintyä paljon odottamattomia olosuhteita, joita järjestelmä ei yksinkertaisesti pysty käsittelemään. EU:ssa järjestelmän toiminnallisuuksia tullee vielä pitkään rajoittamaan viranomaisten hyväksyntä.
Laitteisto vs. ohjelmisto
Nykyisin Autopilot-ohjelmisto on jokaisessa autossa vakiona, mutta aina näin ei ole ollut. Autopilot-laitteisto on kuitenkin vakiona jokaisessa vuoden 2015 jälkeen valmistetussa autossa. Laitteisto käsittää kaikki kamerat, tutkat ym. sensorit sekä tarvittavat prosessorit. On siis mahdollista, että autossa on kaikki Autopilotin käyttöön tarvittava laitteisto olemassa, mutta ohjelmisto ei ole aktiivinen. Ohjelmistolisenssin voi näissä tapauksissa yleensä ostaa jälkikäteen Teslalta. Ohjelmiston aktivoinnin hinta vaihtelee autokohtaisesti ja on yleensä n. 3000 eurosta ylöspäin. Tesla Autopilotilla, Parannetulla Autopilotilla (Enhanced Autopilot) ja Full Self-Drivingilla tulisi aina viitata aktiiviseen ohjelmistoversioon, ei laitteistoversioon! Tämä vaikuttaa olevan suuri sekoittava tekijä käytettyjen ajoneuvon kaupassa, erityisesti Suomessa. Se, että autosta löytyy uusin laitteisto eli FSD Computer ei vielä tarkoita, että ohjelmisto olisi ostettuna ja aktiivinen.
Autopilotin laitteistoversiot
Laitteistoversio | Julkaisuvuosi | Yleisiä nimityksiä |
AP1 | 2014 | Autopilot 1, Mobileye Autopilot |
AP2 | 2016 | Autopilot 2 |
AP2.5 | 2017 | Autopilot 2.5 |
AP3 | 2019 | Autopilot 3, Full-Self Driving Computer |
Autopilot 1 laitteisto
Alkuperäinen Mobileyen kanssa yhteistyössä kehitetty Tesla Autopilot julkaistiin loppuvuodesta 2014. Autopilot-ohjelmisto oli saatavilla osana Tech-pakettia. Alkuperäisessä järjestelmässä on vain 1 kamera eteenpäin, 1 tutka eteenpäin, 12 ultraääni-anturia sekä Mobileyn EyeQ3 järjestelmäpiiri.
Se oli aikanaan markkinoiden kehittynein autonomiseen ajoon tarkoitettu järjestelmä. Itse asiassa se oli niin hyvä, että kun Tesla päätti rakentaa oman järjestelmänsä, heillä kului vuosia ennen kuin uusi järjestelmä saavutti edes alkuperäisen Autopilotin tason.
Autopilot 1:n ohjelmisto on täysin itsenäinen eikä sillä ole juuri tekemistä Teslan itse myöhemmin tuottaman ohjelmiston kanssa. Autopilot 1:ssä on vakiona mm. Automaattinen pysäköinti sekä Summon-toiminto. Ohjelmistoversiotasoja on vain yksi. Ohjelmistoa ei juuri enää päivitetä.
Autopilot 2 laitteisto
Tesla ilmoitti heinäkuussa 2016 lopettavansa yhteistyön Mobileyn kanssa ja kehittävänsä oman Autopilot-ratkaisunsa. AP2-laitteistolla varustettuja ajoneuvoja alkoi tulla tuotantolinjalta vuoden 2016 lopussa, jonkin aikaa Tesla Model S:n ulkoisen faceliftin jälkeen. Osassa facelift Model S:iä on siten vielä AP1-laitteisto.
Uusi laitteisto sisälsi tehokkaan NVIDIA DRIVE PX2 AI -järjestelmäpiirin, enemmän kameroita, jotka peittävät ajoneuvon kaikki sivut 360-näkymää varten, sekä parempia tutka- ja ultraääniantureita.
AP2-laitteistossa on 3 kameraa eteen, 4 sivuille ja 1 taakse. Eteenpäin suunnattu tutka on sama Boschin 160 metrin kantamalla varustettu laite kuin AP1-laitteistossa. Ultraääniantureiden kantama on 8 metriä aiemman 5 metrin sijaan.
AP2- ja myöhemmillä laitteistoversioilla varustetuissa autoissa on nykyisellään kolme eri ohjelmistoversion tasoa (Autopilot, parannettu Autopilot ja täysin itsestään ajava (FSD).
Autopilot 2.5 laitteisto
Elokuussa 2017 AP2-laitteistoon julkaisiin kevyt päivitys. Päivitys sisältää päivitetyn Continentalin valmistaman etututkan hiukan paremmalla kantamalla (170m) ja päivitetyn NVIDIA DRIVE PX2 AI järjestelmäpiirin kahdella prosessointiyksiköllä. AP2.5 laitteiston myötä mahdollistuu tallentava Sentry Mode eli Vartiotila sekä tallentava dash cam eli kojelautakamera.
Autopilot 3 laitteisto (FSD tietokone)
Loppuvuodesta 2018 Tesla ilmoitti kehittävänsä oman järjestelmäpiirinsä korvaamaan aiemmin käyttämänsä NVIDIA DRIVE PX 2. Tesla kutsuu nyt Autopilot 3 laitteistoa täysin itsestään ajavaksi Full Self-Driving (FSD) -tietokoneeksi. Uudessa järjestelmäpiirissä on n. kaksinkertainen prosessointiteho verrattuna edelliseen NVIDIAn tuottaamaan 2.5 järjetelmäpiiriin.
Autopilot 2.0- tai Autopilot 2.5 -tietokoneilla varustetut Teslat ovat oikeutettuja saamaan veloituksetta päivityksen FSD-tietokoneeseen, mikäli myös FSD-ohjelmisto on ostettuna. Päivityksen voi varata helposti Tesla-applikaatiosta näiden ohjeiden mukaisesti.
Miten tunnistan mikä laitteistoversio autossa on?
Helpoin tapa tunnistaa auton laitteistoversio, on tarkistaa se auton valikoista. Mene auton keskinäytön valikossa kohtaan ”Software” ja klikkaa sitten kohdasta ”Additional vehicle information”
Klikin takaa paljastuu ikkuna, jossa kerrotaan mm. äänentoistojärjestelmän taso, autopilotin laitteistoversio, auton mobiiliyhteyden IMEI, keskinäytön (MCU) prosessorin versio sekä autosta löytyvät moottorityypit.
AP-3-laitteistolla varustetun auton näytössä lukee ”Full self-driving computer”
Miten tunnistan mikä ohjelmistoversio autossa on?
Helpoin tapa tunnistaa auton ohjelmistoversio, on tarkistaa se auton valikoista. Mene auton keskinäytön valikossa kohtaan ”Software.” Mikäli autossa on Autopilot-ohjelmisto ostettuna, tulisi sen tason näkyä Software-valikossa auton mallitietojen alla (kts. kuva edellä). Auton tasoversion (Full Self Driving, Enhanced Autopilot tai pelkkä Autopilot) alla tulisi lukea ”included package.” Autoihin on aiemmin voinut ja voinee jatkossakin hankkia eri Autopilot-toiminnallisuuksia kokeiluversioina, jolloin Autopilot-version alla lukisi tieto kokeiluversiosta ja siitä mihin asti se on voimassa.
Mikäli autossa ei ole lainkaan Autopilot-ohjelmistoa, lukee mallitiedon alla ”Autopilot safety features”. Tällöin autossa on vain Autopilotin turvallisuusominaisuudet olemassa eli hätäjarrutusominaisuudet ja kaistavahti (ohjaa vain jos auto suistumassa tieltä).
Autopilotin ohjelmistoversio on epäsuorasti tunnistettavissa myös Autopilot-valikon alta. Autosta löytyy vähintään tavallinen Autopilot mikäli ”Autosteer” on valittavissa.
Enhanced Autopilot eli parannettu Autopilot tuo näyttöön valittavaksi ”Navigate on Autopilot” sekä ”Summon” – ominaisuudet.
Full Self Driving tuo näyttöön valittavaksi ”Traffic Light and Stop Sign control” sekä ”Green Traffic Light Chime” ominaisuudet.
HUOM! Full Self-Driving Visualization Preview on näytössä näkyvissä riippumatta Autopilotin ohjelmistoversiosta. Tämä teksti ei tarkoita, että autossa olisi FSD ostettuna! Monesti myynti-ilmoituksissa näkyy tätä ”Full Self-Driving Visualization Preview” tekstiä kirjoitettuna ilmoitukseen, mutta se ei itse asiassa kerro auton varusteista ja Autopilotin ohjelmistoversiosta mitään.
Mitä ominaisuuksia missäkin Autopilotin ohjelmistoversiossa on?
Ominaisuus | AP1 | AP | EAP | FSD |
Adaptiivinen vakionopeudensäädin | X | X | X | X |
Automaattinen ohjaus maantiellä | X | X | X | X |
Automaattinen kaistanvaihto | X | – | X | X |
Navigointi Autopilotilla | X | – | X | X |
Automaattinen pysäköinti | X | – | X | X |
Summon-toiminto | X | – | X | X |
Parannettu Summon-toiminto (tulossa) | – | – | X | X |
Liikennevalojen tunnistus | – | – | – | X |
Stop-merkkien tunnistus | – | – | – | X |
Sentry Mode eli Vartiotila | – | X | X | X |
Automaattinen ajo kaupungin kaduilla, täysin itsestään ajava (tulossa) | – | – | – | X |
Adaptiivinen vakionopeudensäädin
Adaptiivinen vakionopeudensäädin tunnistaa edellä olevan ajoneuvon ja säätää nopeutta automaattisesti siten, että turvaetäisyys säilyy. Teslan adaptiivinen vakionopeudensäädin osaa jarruttaa pysähdyksiin asti ja lähtee liikkeelle kun edellä ajavakin liikkuu (stop & go toiminto). Kiihdyttäessä auto ottaa huomioon pito-olosuhteet ja rajoittaa kiihtyvyyttä liukkaalla kelillä.
Automaattinen ohjaus maantiellä
Automaattinen ohjaus maantiellä on Tesla Autopilotin tärkein ominaisuus. Tesla avustaa ohjauksessa selkeästi merkityllä tiellä (kaistaviivojen oltava näkyvissä.) Ratista on pidettävä kiinni automaattiohjauksen ollessa päällä, mutta auto huolehtii ohjauksesta täysin. Mikäli rattia kääntää itse, putoaa Autopilot pois päältä.
Automaattinen kaistanvaihto
Moottoritiellä ajettaessa automaattinen kaistanvaihto ehdottaa auton ohjaamista optimaaliselle kaistalle, mikäli edellä ajaa hitaampia ajoneuvoja. Ehdotettu kaistanvaihto on hyväksyttävä vilkkua käyttämällä. Autopilot ottaa kaistanvaihtoja ehdottaessaan huomioon viereisten kaistojen liikenteen.
Navigointi Autopilot-järjestelmällä
Automaattinen ohjaus moottoritieltä rampeille ja ulos rampeilta sisältää automaattisen kaistanvaihdon, liikennettä havainnoivan vakionopeussäädön täydellisellä pysähtymisellä ja uudelleen kytkemisen mahdollisuudella, automaattiohjauksen ja kaistalla ajavien hitaiden autojen ohittamisen. Rampille ajo on hyväksyttävä vilkkua käyttämällä.
Automaattinen pysäköinti
Helppo ajoradan suuntainen ja kohtisuora pysäköinti on mahdollista yhdellä painikkeen napautuksella keskinäytössä. Tesla ilmoittaa käytettävissä olevista pysäköintipaikoista seuraamalla jatkuvasti ympärilläsi olevaa tilaa.
Summon-toiminto
Summon-toiminnon avulla voit ajaa auton tiukkaan pysäköintipaikkaan tai siitä pois ohjaamalla autoa auton ulkopuolelta Tesla-sovelluksen avulla. Auto huolehtii ohjaamisesta, kuljettaja painaa sovelluksesta napilla autoa eteen- tai taaksepäin. Kuljettajan on oltava auton lähettyvillä, auto tunnistaa kännykän Bluetoothin avulla.
Parannettu Summon-toiminto
Tesla-sovelluksen avulla autosi löytää sinut mistä tahansa pysäköintialueelta ja jopa pysäköi itsensä ja peruuttaa ulos pysäköintipaikasta ahtaissa tiloissa. Parannettu Summon-toiminto navigoi monimutkaisissa pysäköintitilanteissa noudattaen kaistamerkintöjä ja stop-merkkejä ja välttäen samalla törmäykset jalankulkijoihin sekä liikennekartioiden, roska-astioiden ja ostoskärryjen kaltaisiin esineisiin. EU-alueella ominaisuus on vasta tulossa eikä ole viranomaisten hyväksymä. USA:ssa ominaisuus on BETAssa.
Sentry Mode eli Vartiotila
Sentry Mode eli vartiotila on ominaisuus, jolla voit seurata epäilyttävää toimintaa Teslasi ympärillä sen ollessa pysäköitynä ja lukittuna tietyissä sijainneissa. Kun auto havaitsee epäilyttävää liikettä, se reagoi uhan vakavuustason mukaisesti. Jos auto havaitsee huomattavan uhan, auton kamerat alkavat tallentaa ja hälytysjärjestelmä aktivoituu. Saat Tesla-sovellukseen hälytyksen, joka ilmoittaa tapahtuneesta.
Vartiotila tallentaa kuvamateriaalin USB-porttiin asennetulle ulkoiselle kovalevylle tai USB-tikulle. Sentry Mode tuottaa paljon dataa, joten suosittelemme hankkimaan laadukkaan vähintään 1TB ulkoisen SSD-levyn, joka kestää suuren määrän kirjoituskertoja. Emme suosittele USB-tikkujen käyttöä.
Asenna USB-kovalevy etuosan USB-porttiin näillä ohjeilla.
Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminto
Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistustoiminto on suunniteltu hidastamaan auton nopeutta ja pysäyttämään se kokonaan, kun näkyvissä on liikennevaloja tai stop-merkkejä ja käytössä on liikennettä havainnoiva vakionopeussäädin tai automaattiohjaus.
Michael Andersson
Terve,
Kannattaa lisätä listaa että AP1 on ainoa jossa on oikea aktiivinen nopeusmerkkien tunnistus joka puuttuu AP2, AP2.5 (AP3 vain FSD). Eikä sitä näillä näkymin tule 2016-2020 autoihin ollenkaan MobilEye patentti ongelmien takia. Näissä muissa aktiivinen nopeudensäätö perustuu pelkästään GPS tietoon joka on hyvin epävarma oikeassa elämässä, varsinkin Suomessa jossa nopeudet muuttuu vuodenajan mukaan sekä tietöiden mukaan.
Pekka Pohjonen
Hmm, tämä täytyy tarkistaa. Minulla on itselläni nyt Tesla Model S 75D vm. 2017, jossa on AP3 ja EAP ja se näyttää lukevan nopeusmerkit oikein, tolpat näkyvät FSD preview’ssa ja talvinopeudet tunnistetaan oikein.
Tarkkailen tätä vielä.
Lasse Purma
Tekstissä AP1 Summon on oikein mainittu, mutta taulukossa väärin.
Pekka Pohjonen
Kiitos! Korjattu.