Kia Soul EV sähköauto on rekisteröintitilastojen valossa hiukan paitsioon jäänyt kapistus, monien mielestä aivan suotta. Tätä Sähköautoileva motoristikin ihmetteli hyvässä koeajoraportissaan.
Vuosimallien 2015-2017 autossa akun kokonaiskapasiteetti on 30,5kWh ja siitä on käytettävissä 27kWh. Vuodelle 2018 kokonaiskapasiteetti kasvoi maltillisesti 31,8 kWh:iin, mutta siitä on käytettävissä aiempaa suurempi osuus, 30kWh. Yhdysvaltalaisen EPA-standardin mukainen sähköinen kantama on noussut samalla 150 kilometristä 179 kilometriin. Tunnetusti ylöspäin valehtelevan vanhan eurooppalaisen NEDC-standardin mukaiset luvut ovat 212 ja 250 kilometriä. Omassa koeajossamme keskikulutukseksi n. 50km matkalta vaihtelevaa ajoa on muodostunut ajotietokoneen mukaan 11,6kWh/100km, joten tuo NEDC-standardin lukema on kyllä nätillä ajolla kesällä ihan tehtävissä.
Vaihtovirtalaturi on KIA:ssa type1-liittimellä ja siten 1-vaiheinen. Maksimiteho AC-latauksessa on 6,6kW eli auto latautuu tyhjästä täyteen tavanomaisella kauppakeskuksen latauspisteellä noin 4,5 tuntia. Tasavirtalataus on toteutettu ChaDeMo-liittimellä ja sen maksimiteho on valmistajan mukaan 100kW. Tällä hetkellä harva latauspiste tarjoaa näin tehokasta latausta, vaan yleensä on tyydyttävä 50kW tehoon, jolla silläkin kyllä auton akusto melko rivakkaan täyttyy.
Akkujen lämpötilahallinta on hoidettu nerokkaasti kierrättämällä auton sisään tuleva ilma akuston kautta. Kun sisätiloja lämmitetään, niin myös akusto lämpiää. Kesällä ilmastointia käytettäessä akkujen jäähdytys hoituu samalla. Talvikäytettävyydestä huolehtii tehokas ilmalämpöpumppu. Käytännössä kaikki myydyt Kia Soul EV:t ovat varustettu ilmalämpöpumpulla, joten auton uskaltaa tuoda etelämmästäkin. Litium-akut kestävät hyvin Suomen leudoissa keleissä eivätkä kavahda pakkasiakaan, mutta kuumuus ja huono lämmönhallinta voivat olla niille turmiollisia. Esimerkiksi kovin paljon ajettua 30kWh Nissan Leafia emme välttämättä toisi Espanjasta, mutta ensimmäisen ja hyvien kokemusten vuoksi toisenkin Soulimme toimme turvallisin mielin Ranskasta. Valmistajan 7 vuoden takuu kattaa myös akuston, mikä lisää mielenrauhaa.
Automme on Comfort Pack-varustelulla, joka tuo mukanaan mm. ilmastoidut istuimet. Varuste, jota allekirjoittanut ei ollut koskaan ennen kokenut eikä ole osannut kaivata, mutta jonka jatkossa ruksin ehdottomaksi plussaksi auton valintaa tehdessä.
Kia Soul EV:ssä istutaan mukavan korkealla ja näkyvyys ulos on hyvä. Peruutuskameran kuva on hyvälaatuinen.
Soul on Leafista tuttuun tapaan D- ja B-vaihteet. D-vaihteella ajaessa auto käyttäytyy hiukan kuin perinteinen polttomoottoriauto automaativaihteistolla (pl. mekkala, tärinä, pakokaasun katku ja ainaiset huoltomurheet). B-vaihteella ajaessa regeneroivan jarrutus eli hyötyjarrutus tulee voimakkaammin mukaan kaasua nostaessa. Hyötyjarrutus tuntuu toimivan 10km/h asti. Tuota hitaammassa vauhdissa auto rullailee vapaasti molemmilla vaihdeasetuksilla. Itse jään Soulissa kaipaamaan Mercedes Benz B250e tapaista D+-vaihdetta, jolla ajaessa auto rullaa aina vapaalla kaasu nostettaessa. Tuo vaihde mahdollistaa mahdollisimman taloudellisen ajon. Kiassa rullaukseen vaadittavan kaasun asennon löytää helpoimmin D-vaihteella.
Opel Amperansa Kia Souliin vaihtaneen Annin kokemuksia:
”Olen ollut erittäin tyytyväinen autoon. Nyt ajoa n. 2000 km takana. Keskikulutus koko ajalta 15,6 kwh/100km. Joka päivä tulee moottoritiellä ajoa vähintään n. 20km kaupunkiajon lisäksi. Yli 60km/h nopeudessa (tuulen vastus,korkeus?) on pitänyt totutella siihen, että auto ei aivan yhtä suuntavakaa kuin Opel Ampera. Kulutus nousee ilmanvastuksen vuoksi reippaasti moottoritieajossa. Jos mielii ajaa 170 km yhdellä latauksella, niin onnistuu kesäkelissä, jos ajaa max. 90km/h. Ensisijaisesti siis kaupunkiauto ja sinne aivan mahtava! Edelleen samat +++ fiilikset valoista lähtiessä, kun jää muut taakse. Tavaratiloiltaan ei perheauto. Muutama mysteeri on vielä valikoissa, eli manuaali pitää lukea!”