Miten sähköautoa ladataan? Mitä kaapeleita tarvitsen? Mistä tiedän kauanko sähköauton lataaminen kestää kullakin asemalla?
Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaamme oppaassamme.
Ydinasiat:
- Sähköauton voi ladata aivan tavallisesta kotitalouspistokkeesta (suko), punaisesta voimavirtaliitännästä (CEE) tai sitten siihen tarkoitetusta erillisestä latauspisteestä. Varsinaisia latauspisteitä on sekä keskinopeaa tyyppiä (vaihtovirtalataus, AC), että pikalatureita (tasavirtalataus, DC).
- Autossa on yleensä hyvä pitää kahta erilaista kaapelia: asiointilatauskaapelia, jolla lataat keskinopeista type2-latauspisteistä, sekä tavalliseen kotitalouspistorasiaan (suko) kytkettävää tilapäislatauskaapelia eli matkalatauskaapelia. Pikalatureilla on aina kiinteät kaapelit, etkä tarvitse omaa kaapelia pikalatauspisteestä ladataksesi.
- Latauspisteillä on useita eri palveluntarjoajia. Pisteestä riippuen voit ladata yksinkertaisesti kytkemällä auton latausasemaan tai sitten tarvitset pisteellä tunnistautumiseen ja maksuun RFID-sirua tai lataussovellusta.
- Sähköautoiluun siirtyminen vaatii alkuun pientä ajattelumallin muutosta, mutta kun sähköautoiluun tottuu, niin erilliselle polttoaineen tankkausasemalle varta vasten lähteminen alkaa tuntua vanhanaikaiselta ja vaivalloiselta.
- Auton päässä on autosta riippuen joko type1- tai type2-liitin. Löydät oman automallisi pistoketyypin sekä tarvittavat kaapelit tietotaulukostamme.
Sähköauton lataus kotona
Sähköauton lataus tapahtuu tällä hetkellä pääosin kotona: n. 2/3 kaikista sähköauton lataustapahtumista hoituu kotona öisin ja loput 1/3 jakaantuu asiointilatauksen, työpaikkalatauksen ja pidempien matkojen varrella tapahtuvan matkalatauksen kesken.
Sähköauton kanssa voi pärjätä aivan hyvin ilman kotilatauspistettäkin (etenkin jos työpaikkalataaminen on mahdollista), mutta pääosin sähköautoilun helppous perustuu kotilaatamisen vaivattomuuteen: kotiin saapuessa käytät 15 sekuntia kaapelin kytkemiseen autoon ja seuraavana aamuna pääset taas täydellä akulla liikkeelle.
Sähköauton voi ladata turvallisesti muutamat turvallisuusseikat huomioiden aivan tavallisesta kotitalouspistorasiasta. Pääosalle autoilijoista tavallisen kotitalouspistorasian tarjoama teho riittää päivittäisten ajojen kattamiseen aivan mainiosti.
Kun sähköauton kerran hankkii, on polttomoottoriautoiluun palaaminen epätodennäköistä sähköauton teknologisen ylivertaisuuden vuoksi. Jo tämänkin vuoksi voi olla viisasta asennuttaa varsinainen latausasema jo heti auton hankintavaiheessa, investointi tulee todennäköisesti joka tapauksessa eteen jossain vaiheessa.
- Varsinaisen sähköauton latausasema mahdollistaa lataamisen kotona turvallisesti suuremmalla teholla. Saavutettava latausteho kotona riippuu mm. auton sisäisen laturin tehosta ja tyypistä (1-, 2- tai 3-vaihelaturi).
- Kiinteällä latauskaapelilla varustettu latauslaite tuo helppoutta kotilataamiseen. Rasiamallisesta type2-laturilta lataa erillisellä kaapelilla helposti niin type1- kuin type2-liittimelläkin varustetut autot.
Sähköauton lataaminen asiointilatauspisteestä
- Asiointilataukseen tarvitset yleensä aina mukaan oman asiointilatauskaapelin (type2) tai joissakin paikoissa tilapäislatauskaapelin (suko).
Suuri osa kauppakeskuksista, parkkihalleista ja supermarketeista tarjoaa nykyisin vähintään keskinopeaa asiointilatausta. Tyypillisesti asiointilatauspisteet ovat olleet 11-22 kW tehoisia rasiamallisia type2-latauspisteitä. Joissakin paikoissa asiointilatausta varten on sukopistorasiat, joista voit ladata tilapäislatauskaapelilla maksimissaan 3,6 kW teholla. Lataus on monissa paikoissa vielä ilmaista. Mahdollinen maksu hoituu usein mobiiliapplikaatiolla.
Pikalataus
- Sähköauton pikalataus tapahtuu tasavirralla (DC = Direct Current). Pikalataus on usein jonkin verran normaalia latausta kalliimpaa ja sopii tilanteisiin, joissa akkuun täytyy saada nopeasti lisää varausta. Pikalatauslaitteissa on aina kiinteät latauskaapelit, et tarvitse erillistä kaapelia.
- Pikalatausstandardeja on kolme: CCS, CHAdeMO ja Tesla Supercharger. Yleensä pikalatureista löytyy sekä CCS-, että ChaDeMO-pistokkeet. Teslat voi ladata myös CCS- ja CHAdeMO-latureista erikseen hankittavan adapterin avulla.
Kaikki akut, ml. sähköautojen akut, käyttävät tasavirtaa (DC, direct current) akkuja purkaessa tai ladatessa. Valtakunnan sähköverkossa käytetään kuitenkin vaihtovirtaa (AC, alternating current)
Käytännössä kaikissa sähköautoissa onkin sisäänrakennettu laturi, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi ja syöttää sitä auton akkuun.
Autojen sisäänrakennettujen laturien teho vaihtelee yleisesti 1-vaiheisen 3,6kW laturin ja 22kW-laturin välillä. Mitä tehokkaampi laturi, sitä suurempi ja painavampi se on ja sitä kalliimmaksi se tulee valmistaa. Siksi usein etenkin pistokehybrideissä sekä ensimmäisen sukupolven sähköautoissa laturit tuppaavat olemaan pieniä ja yksivaiheisia. Etenkin Suomessa hyödylliset monivaihelaturit ovat kuitenkin onneksi yleistymässä.
Pikalaturissa muunnos vaihtovirrasta tasavirtaan tehdään auton ulkopuolella, jonka vuoksi ne voivat olla huomattavasti suurempia, kalliimpia ja tehokkaampia. Pikalaturi syöttää autoon suoraan tasavirtaa, jolloin auton sisäinen laturi voidaan ohittaa. Tällä hetkellä yleisimmillä ensimmäisen sukupolven 50 kW pikalatauspisteillä auton voi ladata 2-15 kertaa nopeammin kuin mihin auton sisäinen laturi pystyisi. Hiljalleen myös tehokkaammat 150-175 kW ja 350 kW pikalatauspisteet alkavat yleistyä.
Tällä hetkellä pikalatausstandardeja on kolme:
CCS eli Combined Charging System, on seitsemän autovalmistajan kehittämä pikalatausstandardi, joka nykymuodossaan mahdollistaa jopa 350 kW lataustehon. CCS-standardilla on erittäin laaja autovalmistajien ja latauslaitevalmistajien tukiverkko
CHAdeMO on japanlaisten autovalmistajien jo vuonna 2010 kehittämä pikalatausstandardi. CHAdeMo-laturit tukevat tällä hetkellä enimmillään 100 kW jatkuvaa lataustehoa ja 150-200 kW huipputehoa. 350-400 kW standardia odotetaan julkaistavaksi vuonna 2020.
Teslan Superchargerit muodostavat oman latausverkostonsa, jota voivat hyödyntää vain Teslan sähköautot. Suomessa Superchargerit ovat tällä hetkellä pääosin toisen sukupolven (V2) laitteita 150 kW huipputeholla. Tulossa olevat V3 Supercharerit tarjoavat jopa 250 kW huipputehon.
ReiLeh
Minulla on 3,7 kw yksivaiheinen kotilatausasema.
Voiko sillä silti ladata myös autoa jossa on sisäinen kolmivaihelaturi?
Pekka Pohjonen
Toki voi.
Seppo Niemelä
22 kW eli 3x32A kotilataus. Onko Tesla ainoa joka voi tätä hyödyntää? Kun remontissa teen valmiuden tällaiselle laturille (kaapeli+sulakkeet), niin seuraavaksi olisi auton hankinta. Onko listaa autoista, jotka voi tuota hyödyntä täysillä?
Pekka Pohjonen
Moi,
Vanhat Teslat, Renault Zoe, Audi e-Tron nyt ainakin hyödyntävät 22 kW.
Meidän tietotaulukossa on hakuvaihtoehtona 3-vaihelataus, eli apuri näyttää autot joissa on kolmivaihelaturi.
Vielä ei ole laitettu tänne erikseen hakuvaihtoehtoa 22 kW laturille, mutta sekin kyllä teknisesti onnistuisi.
https://www.autotaloampeeri.fi/sahkoautotietoa/
Pertti Ruuskanen
Moi,
Ajoneuvossa on ymmärtääkseni 2-vaihelataus (seat mii).
Mikäli huoneistoon tulee kolmivaihelataus, voiko tätä mitenkän hyödyntää eli ladata 2-vaiheesta?
Jokainen vaihde kuristetaan dippikytkimillä, pystytäänkö tällöin laturista lataamaan esim. taloyhtiön asettama max. 3,7kwh?
Pekka Pohjonen
Moi,
Esimerkiksi tällaisessa WALLen latausasemassa on nappi tehon puolitukselle, jolloin Miitä saisi ladattua juurikin 3,7 kW teholla (2x8A).
https://atonos.com/collections/charging-stations/products/walle-sahkoauton-latausasema-kiintea-11-kw-type-2
Mika
Jos autossa on vain type 2 pistoke (ilman CCS:ää). Onko niin että pikalatausasemaa ei voi silloin käyttää ollenkaan auton lataukseen?
Pekka Pohjonen
Moi, kyllä asia on pääsääntöisesti juurikin näin. Poikkeuksen tekee Tesla Model S, jossa pikalataus tehdään Type2-liittimen kautta Teslan Supercharger-asemalla. Type2-spekseissä siis kyllä on mahdollisuus pikalataukseen, mutta ainoastaan Tesla Model S ja Teslan Supercharger asema käyttävät sitä. Kaikissa muissa autoissa pikalataus on joko CCS- tai CHAdeMO-liitännän kautta.
Volkswagen E-golf
Ja muut kuin Teslat ei pääse kiinni Tesla superchargereihin?
Pekka Pohjonen
Ei vielä. Jatkossa Tesla antanee muidenkin valmistajien autoille pääsyn Supercharger-asemille. Kokeiluja on Euroopassa käynnissä.
Pena
heippa voiko kolmivaihdeviralla 16A latata suoraan sähköautoa
Pekka Pohjonen
Hei,
Kolmivaihevirralla voimavirtapistokkeesta lataaminen onnistuu vaikkapa tällä Eevin latauskaapelilla:
https://atonos.com/collections/type2-cables/products/t2v_16a3
Tero H
Moi!
Pitäisikö Volvo C40 -mallia pystyä lataamaan 16A 1-vaihe ja 3,6 kWh:n teholla superschuko-rasiasta? Itselläni tulee laturiin jatkuvasti virheilmoitus oikosulusta ja lataus katkeaa. 8A ja 1,8 kWh lataus kyllä onnistuu Volvon omalla johdolla. Vika on joko erillisessä tarvikejohdossa tai itse autossa on jokin rajoitus 16A:n schuko-lataukselle (type2 -type2 ja 1-vaihe 16A kyllä toimii). Saako teidän verkkokaupan latureilla varmasti schukosta 16A virtaa irti sähkö-Volvoon? Mietin lähinnä sitä, että onko autonvalmistaja alkanut rajoittamaan latausta schukosta 8A:een laturista huolimatta.
Pekka Pohjonen
Moi, meidän kaapeleita on myyty kyllä Volvo-kuskeillekin, joten uskoisin että 16A virralla onnistuu aivan hyvin lataus. Auto ei tietääkseni voi mitenkään tietää onko latauskaapeli kytketty suko-pistokkeeseen vai voimavirtaan, joten en usko että tuollainen rajoitus olisi teknisesti mahdollinen. Vika lienee tarvikekaapelissa.
Voit tilata kaapelin meidän verkkokaupasta ja kokeilla. Jos ei toimi, niin onhan sillä 14 vrk palautusoikeus. Voit toki tulla käymään myös tässä meidän kaupalla, niin kokeillaan, näitä on reilusti varastossa.