Voiko sähköauton ladata turvallisesti tavallisesta kotitalouspistorasiasta (suko) vai pitääkö sähköauton tai pistokehybridin ostajan välttämättä asennuttaa erillinen latauslaite? Tämä on kysymys, jota kysytään meiltäkin erittäin usein. Lehtori Vesa-Linja Aho on vastannut kysymykseen asiantuntevasti ja kattavasti 23.1.2018 ETN.fi julkaistussa kolumnissaan. Suosittelen lukemaan artikkelin kokonaisuudessaan, siinä on paljon tärkeää tietoa turvallisesta lataamisesta.
Tässä lyhkäisesti tiivistettynä tärkeimmät kohdat:
- Sähköauton lataaminen tavallisesta kotitalouspistorasiasta on pääosin turvallista, kunhan huomioi muutamat turvallisuusseikat. Teoriassa tavalliset kotitalouspistorasiat kestävät 16 ampeerin kuormituksen, mutta niitä ei ole suunniteltu kestämään 16 ampeerin virtaa toistuvasti ja pitkäaikaisesti.
- Syksyllä 2016 voimaan tullut laitestandardi SFS-EN 62752 edellyttää, että sähköautojen kotitalouspistorasiaan kytkettävien latausjohtojen latausvirta saa olla enintään 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Standardin sanamuoto koskee nimenomaan pitkäkestoista latausta, eli lyhytaikaisessa latauksessa voi hyvin ottaa suuremmankin, jopa 16A virran. Suosittelemme lataamaan sähköautoa tai lataushybridiä pääosin 6-8A virralla esimerkiksi yölatauksessa (jos pieni virta riittää lataamaan auton yön aikana täyteen) tai vieraasta pistorasiasta ladatessa.
- Pistorasian fyysinen kunto on hyvä tarkistaa ennen lataamista, etenkin paikoissa joissa et ole ennen ladannut. Vanha tai muuten kulunut pistorasia voi olla vaarallinen. Kovin likaisista tai halkeilleista pistolasioista ei kannata autoa ladata.
- Uudessa paikassa ladatessasi voit tarkkailla pistorasian kuntoa kokeilemalla säännöllisesti pistotulppaa kädellä, kun auto on ollut pistorasiassa latauksessa noin tunnin ajan. Mikäli pistotulppa tunnin latauksessa lämpiää huomattavasti, kielii se heikentyneestä virran johtumisesta ja latausvirtaa on syytä alentaa tai välttää kokonaan lataamista kyseisestä pistorasiasta. (Huom! Tämä koskee myös osaa sähköautojen lataukseen tarkoitetuista asemista, joissa on shuko-liitännät. Tällaista virallista asemaakin käyttäessä voi olla hyvä idea käydä tarkistamassa pistotulpan lämpötila n. 30-60min latauksen jälkeen, erityisesti korkeampia virtoja käytettäessä.)
- Kodin pääasiallisen lataukseen käytettävän pistorasian tarkistuttaminen ammattilaisella on suositeltavaa.
- Etenkin vanhoissa omakotitaloissa on syytä tarkistaa pistorasian kunnon lisäksi myös sitä syöttävän kaapelin kulkureitti ja kunto.
- Tarkista myös, mitä muita laitteita saman suojalaitteen (sulakkeen tai johdonsuojakatkaisijan) taakse on kytketty.
- Muista katkaista auton lataus aina auton päästä ensin eli joko ohjelmistollisesti autosta tai irrottamalla latausjohdon pistoke ensin auton vastakkeesta
Kun sähköauton kerran hankkii, on polttomoottoriautoiluun palaaminen epätodennäköistä sähköauton teknologisen ylivertaisuuden vuoksi. Jo tämän vuoksi voi olla viisasta asennuttaa varsinainen latausasema jo heti auton hankintavaiheessa, investointi tulee todennäköisesti joka tapauksessa eteen jossain vaiheessa. Latausasemien hinnat ovat tulleet lähivuosina mukavasti alaspäin ja asemia saa asennuksen kanssa jo alle 1000 euron hintaan.
Pääosin uusien sähköautojen mukana toimitettavat matkalatauskaapelit on rajoitettu 8A tehoon. Tehokkaammat (16A) ja turvalliset (sisäänrakennetut vikavirtasuojat ja ylilämpösuojat) matkalatauskaapelit saat Autotalo Ampeerin verkkokaupasta.
Suositeltavaa jatkolukemista:
- Juuri päivitetty Seskon lataussuositus
- Motivan ”Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon”-opas vuodelta 2016
topias tamminen
Mitä jos tavallisen 240V pistorasian tilalle asentaa 3x16A voimavirtapistorasian ja kytkee siihen vain yhden vaiheen 16A sulakkeeseen. Näin autoa pystyy lataamaan 16A virralla sellaisella johdolla johon on kytketty vain tämä yksi käytössä oleva vaihe? Tämä kestää 16A kuormitusta vaikka viikkotolkulla.
Pekka Pohjonen
Tuohon tarpeeseen lienee ns. sininen karavaanaripistoke punaista kolmivaiherasiaa parempi vaihtoehto.